
  
1 

  

ARAB  
DISPATCH 

 
 ISSUE 21TH – November 2 - 11, 2021

 
NORTH AFRICA #Libya  
 
UNSMIL urges simultaneous parliamentary and presidential 
elections 
 
On the 1st of November, the United 

Nation Support Mission in Libya, that is 

following the legal framework of Libya’s 

national elections urged the leaders to 

maintain the political roadmap and to 

held credible parliamentary and 

presidential elections simultaneously on 

the next 24th of December.  

 

According to the UNSMIL, respecting the 

principle of simultaneous presidential 

and parliamentary elections on 24 

December 2021 is needed to preserve 

the integrity of the electoral process, 

enhance credibility, and the right and 

aspirations of the Libyan people to 

democratically elect their 

representatives and leaders as well as 

the acceptance of the results of the 

elections. 

The Mission further called on Libyan 

institutions to facilitate and ensure the 

equal participation of women and youth 

in the upcoming elections as they are 

essential to the democratic process.  

 

Foreign powers and the UN mission 

have so far pushed for elections to be 

held on the same day to ease integrity 

during the electoral process, but 

disagreements between the Tripoli’s 

government led by the Prime Minister 

Dbeibah and the Parliament in Tobruk 

led by Aguila Saleh remain and risk to 

create obstacles. 

 

Earlier in October the House of 

Representatives issued separate laws for 

the presidential elections that will be 

held on the 24th of December and for the 



  
2 

parliamentary election that will be held 

later. A move that was seen by rival 

Libyan political institutions as an 

attempt to delay election and to 

maintain the power of the chamber’s 

leadership.  

 

After the calls of the UNSMIL for 

simultaneous selection, 44 Libyan 

Members of Parliament announced their 

rejection of the interference of the UN in 

the electoral laws issued by the House of 

Representatives and expressed their 

concerns on what they called a “political 

imposition” to the elections’ laws.

 

 
 
 
 
To know more: 
 

• Libyan Express, UNSMIL urges Libyan 

lawmakers vote on Dec.24, 31/10/21, 

available at: 

https://www.libyanexpress.com/uns

mil-urges-libyan-lawmakers-vote-

on-dec-24/ 

• Daily Sabah, Libya’s Presidential, 

parliamentary votes should be taken 

on Dec. 24: UN, 01/11/21, available at: 

https://www.dailysabah.com/world/af

rica/libyas-presidential-

parliamentary-votes-should-be-

taken-on-dec-24-un  

• Libya Review, Libyan MPs reject UN 

Mission’s interference in elections, 

01/11/21, available at: 

https://libyareview.com/18257/libyan-

mps-reject-un-missions-

interference-in-elections/

 Source: Anadolu Agency 

https://www.dailysabah.com/world/africa/libyas-presidential-parliamentary-votes-should-be-taken-on-dec-24-un
https://www.dailysabah.com/world/africa/libyas-presidential-parliamentary-votes-should-be-taken-on-dec-24-un
https://www.dailysabah.com/world/africa/libyas-presidential-parliamentary-votes-should-be-taken-on-dec-24-un
https://www.dailysabah.com/world/africa/libyas-presidential-parliamentary-votes-should-be-taken-on-dec-24-un
https://libyareview.com/18257/libyan-mps-reject-un-missions-interference-in-elections/
https://libyareview.com/18257/libyan-mps-reject-un-missions-interference-in-elections/
https://libyareview.com/18257/libyan-mps-reject-un-missions-interference-in-elections/


  
3 

LEVANT #Lebanon 
 
Beirut pays the consequences of the Lebanese information 
Minister’s criticism  
 
On the 1st of November Saudi Arabia 

extended its ban on some goods 

from Lebanon to all country’s imports 

following the diplomatic crisis 

between the two countries after 

critical comments were made by the 

Lebanese Minister of Information, 

George Kordahi, on the kingdom’s 

involvement and role in Yemen’s 

conflict.  

 

At the end of October Kordahi, 

nominated by the Christian party 

allied to Hezbollah, Marada, slammed 

as “futile” the Saudi-led military 

intervention in Yemen and accused 

the coalition of “external aggression”.  

 

Following the Minister’s remarks, 

Saudi Arabia expelled immediately 

the Lebanese Ambassador and 

recalled its ambassador from Beirut. 

Bahrain and Kuwait followed while 

the United Arab Emirates recalled its 

diplomats and invited its citizens to 

leave. The Saudi Foreign Minister, 

Shaikh Faisal bin Farhan, after 

extending the ban over Lebanese 

goods, stated that “dealing with 

Beirut is pointless due to the Iran-

backed Hezbollah’s dominance in 

the country”.  

 

The recent ban launched by Riyadh 

will importantly affect the Lebanese 

economy already in severe struggle.  

 

Although the two countries had 

wavering diplomatic ties, Saudi 

Arabia was indeed a major market for 

Lebanon.  

 

Last April the Kingdom already 

temporarily blocked some food 

imports after amphetamines were 

discovered hidden in pomegranates 

coming from Lebanon at the Jeddah 

port. The latest ban, that applies to all 

the goods and, most significantly, to 

the remittances of Lebanese expats 

living in Saudi Arabia, will produce an 

even harder damage to the already 

battered economy. 

 

According to the Observatory of 

Economic Complexity (OEC), during 

2019 Lebanon exported products 

worth 282 million dollars to Saudi 



  
4 

Arabia while in 2020 the exports 

decreased to 246,71 million dollars.  

 

If diplomatic relations between the 

two countries remain tense, 

Lebanon, that is not able to shift 

these exports to new markets, due to 

its import standards way faraway 

from other countries, will lose 250 

million dollars in revenues, further 

escalating the contraction of 

Lebanon’s economy. 

 

Furthermore, if other Gulf countries 

follow Riyadh’s lead and launch bans 

on Lebanese exports, the impact on 

Lebanese economy will be 

unprecedent.  

 

Not to mention that the bans might 

be extended on the remittances 

being sent from the 400.000 

Lebanese citizens living in the Gulf to 

Lebanon leading to a significant loss 

impacting thousands of families 

relying on remittances from the 

diaspora now more than ever.  

 

Nevertheless, many experts see 

Saudi Arabia austerity towards 

Lebanon an attempt to pressure the 

Iran-backed Hezbollah movement.  

 

Even though the economic impact of 

Kordahi statements will be very 

serious, the consequences will be 

more political rather than economic, 

because the overall situation is 

already extremely hard.  

 



  
5 

 
 

 

 

To know more:

 

• Middle East Eye, Minister’s 

criticism of Yemen war sparks 

diplomatic crisis with the Gulf, 

27/10/21, available at: 

https://www.middleeasteye.net/n

ews/lebanon-yemen-war-

minister-criticism-diplomatic-

crisis-gulf  

• Middle East Eye, Saudi import ban 

spells more trouble for Lebanon’s 

economy, 04/11/21, available at: 

https://www.middleeasteye.net/n

ews/lebanon-saudi-import-ban-

economy-crisis 

• Daily Sabah, Diplomatic row 

between Lebanon and Gulf states, 

08/11/21, available at: 

https://www.dailysabah.com/opin

ion/op-ed/diplomatic-row-

between-lebanon-and-gulf-states 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Source: Zawya  

 

https://www.middleeasteye.net/news/lebanon-yemen-war-minister-criticism-diplomatic-crisis-gulf
https://www.middleeasteye.net/news/lebanon-yemen-war-minister-criticism-diplomatic-crisis-gulf
https://www.middleeasteye.net/news/lebanon-yemen-war-minister-criticism-diplomatic-crisis-gulf
https://www.middleeasteye.net/news/lebanon-yemen-war-minister-criticism-diplomatic-crisis-gulf


  
6 

 
GULF #SaudiArabia 

 

 
Biden approves its first major arms deal to Saudi Arabia 
 
On the 4th of November the US State 

Department approved its first major 

arms deal to Saudi Arabia under the 

US President Joe Biden.  

 

After increasing air-attacks by the 

Iran-backed Houthis against the 

Kingdom, the new US administration 

has approved the sale of 280 air-to-air 

missiles worth 650 million dollars.  

 

After the Trump administration, 

President Biden recalibrated 

diplomatic relations with Saudi 

Arabia and vowed to support the 

Kingdom only for defensive purpose 

adopting a policy of selling only 

defensive weapons. 

 

However, after the escalating air 

attacks against both Saudi and US 

forces and after the recent advances 

on the Marib front at a huge 

humanitarian costs the Pentagon 

has approved the sale. 

 

The sale will include 280 AIM-120C-

7/C-8 Advanced Medium Range Air-

to-Air Missiles (AMRAAM), 596 LAU-

128 Missile Rail Launchers (MRL) 

along with spare parts, US 

Government and contractor 

engineering and technical support. 

No contract to date has been signed. 

 

The sale, which comes months after 

President Joe Biden confirmed his 

intensions to end supporting Saudi 

Arabia’s offensive military operations 

in Yemen, sparked controversy on 

the media and among Saudi Arabia’s 

critics.  

 

Marianne Williamson, former 

presidential candidate, highly 

criticized the US State Department 

decision and twitted that “America’s 

economy should not be built around 

merchandising death”, underlining 

the dangerous influence of military 

industries over Washington’s foreign 

policy.  

 

Human rights organizations have 

slammed the deal pointing out that 

the arms sales of the Saudi-led 

coalition have been the driving force 

behind the continuation of the 



  
7 

military campaign in Yemen at the 

costs of Yemeni people.  

 

Sarah Leah Whitson, executive 

director of DAWN, a human rights 

group that promotes democracy in 

the Middle East severely condemned 

the arms deal that she defined an 

“insult to injury”.  

 

On the other hand, the Pentagon’s 

spokesperson clarified that the arms 

deal “will support US foreign policy 

and national security by helping to 

improve the security of a friendly 

country that is an important force for 

political and economic progress in 

the Middle East”.  

 

The State Department’s bureau of 

military affairs further underlined 

that the missiles will not be used to 

engage ground targets but to 

intercept Houthi rebels air-attacks 

that threaten US forces deployed in 

Saudi Arabia along with around 

70.000 US citizens living in the 

Kingdom.  

 

According to political analysts, the 

proposed arms sale reflects the 

Biden’s wiliness to soften his 

approach to the Kingdom. After the 

recent withdrawal from Afghanistan, 

the United States need to assure 

Saudi Arabia and regional allies about 

the US commitment to maintain 

security and strategic relation in the 

Gulf.  

 

Especially considering Biden’s desire 

to revive nuclear deal with Iran that 

might require Saudi Arabia’s lift of 

anti-Iran sanctions.  

 



  
8 

 

To know more:  

 

To know more:

• Al Jazeera, Biden administration 

approves $650m weapon sale to 

Saudi Arabia, 04/11/21, available at: 

https://www.aljazeera.com/news/

2021/11/4/biden-administration-

approves-650m-weapon-sale-to-

saudi-arabia  

• The Arab Weekly, US adjusts 

policy to sell advanced air-to-air 

missiles to Riyadh, 05/11/21, 

available at: 

https://thearabweekly.com/us-

adjusts-policy-sell-advanced-air-

air-missiles-riyadh 

• ABNA24, Will new US arms sales 

to Saudi Arabia tip scales in 

Riyadh’s favour?, 09/11/21, available 

at: 

https://en.abna24.com/news/anal

ysis-will-new-us-arms-sales-to-

saudi-arabia-tip-scales-in-

riyadh’s-favor_1196929.html 

 

 

 
 
 
 
 

Source: CNN 

 

https://www.aljazeera.com/news/2021/11/4/biden-administration-approves-650m-weapon-sale-to-saudi-arabia
https://www.aljazeera.com/news/2021/11/4/biden-administration-approves-650m-weapon-sale-to-saudi-arabia
https://www.aljazeera.com/news/2021/11/4/biden-administration-approves-650m-weapon-sale-to-saudi-arabia
https://www.aljazeera.com/news/2021/11/4/biden-administration-approves-650m-weapon-sale-to-saudi-arabia


  
9 

ARAB INSIGHT  
#MENA 

 
Al Jazeera celebrates its Silver Jubilee 
 
On the 1st of November Al Jazeera, the first independent news channel in the Arab 

World, celebrated its 25 years of covering the human story in the Arab region and 

not only.  

 

The origins of the most controversial Arabic News Channel in the region date 

back to 1995 when the Qatar’s emir Hamad bin Khalifa al-Thani announced the 

creation of the first Arabic-language satellite news channel. One year later, Al 

Jazeera launched its first TV broadcast in Modern Standard Arabic to provide to 

the entire Arab region news and debates and to finally satisfy the thirst for 

knowledge of the Arab people.  

 

A series of lucky events helped Al Jazeera to emerge as the only free Arabic News 

Channel in the Middle East.  

 

In 1995, the British Broadcasting Corporation (BBC), that was already operating 

in the Arab region with Arabic-language news coverage, was could not renew its 

contract with the Saudi-owned, Orbit Communications company, due to a 

reportage broadcast in Saudi Arabia discussing human rights and showing 

scenes of capital punishment in the Kingdom. 

 

After the mediatic “incident” the BBC lost its contract with Orbit and Al Jazeera 

promptly jumped in and hired the highly qualified journalists that were 

previously working in the region for the BBC. The same year Canal France 

International was excluded from Arabsat for broadcasting a porno-movie in the 

afternoon slot. Canal France International was shut down and Al Jazeera Channel 

took the channel’s daytime slots becoming one of the most-watched televisions.  

The turning point that pushed Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani to launch the 

revolutionary news channel was indeed the Gulf War. In 1991, although the Arab 



  
10 

Tv Channels had correspondents in loco, the invasion of Kuwait from the Iraqi 

Forces was announced to the Arab World three days later, showing the 

backwardness of the Arab News Channels and the strong censorship weight that 

governments were playing on them.  

 

 

 

 

Arabs from all over the world choose to keep themselves informed through the 

popular CNN instead of getting news from censored Arab Media means that, to 

comply with the Government’s propaganda could potentially announce a false 

victory, as it happened in 1967 during the six-day war, when the famous Egyptian 

Radio Saut Al Arab announced the victory of the Egyptian Forces over Israel. 

 

Even though the channel remains until today highly controversial, Al Jazeera 

represented for the entire Arab region a mediatic and, most significantly, a 

cultural revolution. To make the Arabic news channel a game changer was 

indeed a team of dedicated Arab journalists with a multi-national education and, 

most importantly, the freedom of the Channel from the government’s censorship 

and control (in 1996 Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani abolished the Ministry of 

Information). Al Jazeera was the only all-news independent channel ever to 

Source: Al Jazera 

  



  
11 

guarantee news Mubashir (Direct) from all the Arab countries, providing a 

comprehensive censor-free coverage. 

 

Another significant aspect of Al Jazeera was indeed its strong pan-Arabic 

character. Given the fact that the news were broadcasted in Modern Standard 

Arabic and that the TV broadcasts were in no way inferior to the high standard 

offered by the most famous western broadcast channels, both Arabs from the 

diaspora and Arabs from the most remote villages of the region started watching 

Al Jazeera instead of watching the CNN.  

 

With Arab correspondents all over the world, Al Jazeera offered Arab people a 

new refreshing perspective on global events that surprisingly was not coming 

from a Western channel. The channel reflected the Arab point of view and 

became a cultural bridge and a cultural shelter for the Arabs living in western 

countries experiencing alienation and social exclusion. The TV Shows discussed 

very sensitive topics, carefully respecting the Arab-Islamic point of view. A choice 

that helped grow the sense of Ummah among the new generations of Arabs and 

among the Arabs of the diaspora living in non-Arab countries.  

 

The ratings further increased when the TV Channel launched talk shows and 

debates covering topics considered off-limits in the Arab region. The debates 

would tackle sensitive topics such as Islamic fundamentalism, terrorism, human 

rights, corruption of the political entourage in Arab governments, feminism and 

so on. Talk shows like “Al-ittijah al-muakis” (the opposite opinion) and “Akthar 

min Ra’i” (more than one opinion) help to partially bring back the art of debating 

that characterizes the classic Arab poetry and literature. Provocatory debates and 

talk-shows helped indeed create a public opinion so far completely absent.  

Many experts gave to Al Jazeera the credit of starting a democratisation process 

in the region - that led years later to the Arab Spring - by destabilising the 

relationship between authority and citizen in Arab countries. With the advent of 

internet, the TV channel’s internet page gave the audience the opportunity to 

share personal opinions about the topics debated, allowing them to speak laud.  



  
12 

 

During the Arab uprisings Al Jazeera promptly shared the videos made by the 

so-called “citizens journalists” showing to the world the popular unrests against 

the regimes, creating consciousness within the entire Arab region.  

 

 

 

Al Jazeera somehow created awareness in the Arab region of a long-needed 

modernisation and yet it is true that it brought out into the open what used to 

be strictly confidential, however many Arabs as well as many experts from the 

region remain sceptical and suspicious on the real goals of the channel and the 

solid links that it undoubtedly keeps with Qatar and its regional allies. The 

channel has been repeatedly accused of being not only a media project, but of 

being a political project in the pay of Qatar authorities to tear apart a region that 

was already ticking time bomb.  

 

Since the 2011’s Arab uprising, journalists highly criticised the channel for quickly 

escalating the chaos and internal divisions in the Arab region by spreading non 

Source: Arabian Business  

 



  
13 

accurate videos, at the costs of Arab people and their legitimate calls for 

democracy. By spreading the chaos and adopting a “risala al-tadmiir”, a 

destructive message, the television station was said to further deteriorate an 

already wavering religious and tribal coexistence in the region that turned 

quickly in a playground for civil wars. Not to mention that many authoritarian 

regimes exploited the narratives offered by Al Jazeera and the chaos spread by 

the channel to stay in place.  

 

The journalist Fauzia Rashid, declared even that Al Jazeera, under the slogan of 

“al-Ittijah al-muakis” (the opposite position), opened its doors to criminals and 

terrorists for discussions and debates. By giving them a platform to express their 

point of view and exchange opposing opinions normalised them in the popular 

discourse. She further criticised the methods of the TV channel adopted during 

the Arab uprisings and criticised the Qatari-owned TV for siding, in the name of 

democracy, any group that was opposing the regimes in place, even though they 

were armed and violent opposition groups, opposing, in the reality, a democratic 

dialogue.  

 

On the other hand, as highlighted by Al Arabi Al Jadid, the Arab countries that 

openly oppose the methods adopted by the channel should establish equivalent 

channels that could potentially compete with Al Jazeera: a delicate balance that 

it is difficult to find between raison d’état and free-flowing information. 

 

Maria Bagnara

 

 

 

 

 

 
As a general disclaimer, the articles do not necessarily reflect the view of the NATO Defense College 
Foundation or any institution of or associated with NATO. 

http://www.akhbar-alkhaleej.com/news/article/1273426
http://www.akhbar-alkhaleej.com/news/article/1273426
https://www.alaraby.co.uk/opinion/فرصة-أضاعها-خصوم-%22الجزيرة%22

